Bóle mięśni i stawów

Bóle mięśni i stawów przytrafiają się nam bardzo często. Nie powinniśmy ich lekceważyć, gdyż mogą to być pierwsze objawy wielu chorób.

Najczęstsze przyczyny bólów mięśni i stawów

Ból mięśni może mieć wiele przyczyn. Bardzo często sygnalizuje on przeziębienie czy grypę. Bóle mięśni są też jednym z pierwszych objawów różyczki i ospy wietrznej. W przypadku tych infekcji bólom mięśni często towarzyszy także ból stawów. Warto wiedzieć, że w przypadku ospy wietrznej bóle mięśni i stawów zaczynają dokuczać jeszcze zanim na ciele pojawi się wysypka. Bóle mięśni i stawów są też typowym objawem chorób reumatycznych. Towarzyszą one między innymi takich chorobom reumatycznym, jak toczeń rumieniowaty czy reumatoidalne zapalenie stawów. Oczywiście nie każdy ból mięśni jest zwiastunem poważnej choroby. Bardzo często jest on wynikiem nadmiernego wysiłku.

Różne natężenie bólu

Z uwagi na to, iż bóle mięśni i stawów mogą sygnalizować bardzo różne schorzenia, postawienie diagnozy może okazać się dość trudne. Osoba, które cierpi na takiego bóle powinna uważnie siebie obserwować. Ból może bowiem pojawiać się po wysiłku fizycznym, czas jego trwania może być bardzo różny. Dolegliwościom bólowym mogą też towarzyszyć inne objawy, na przykład w przypadku bólu stawów może to być ich poranna sztywność. Jeśli uważnie będziemy obserwować nękające nas objawy, bez problemu opiszemy je lekarzowi podczas wywiadu. Dzięki temu ułatwimy postawienie właściwej diagnozy.

Leczenie

W przypadku bólu stawów i mięśni stosuje się bardzo różne metody leczenia. Stosuje się nie tylko leczenie farmakologiczne. Wiele osób, które cierpi z powodu dolegliwości bólowych stawowo-mięśniowych przyjmuje leki o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym. Na bóle stawów pomagają również rozgrzewające maści czy plastry. Przy bólach zarówno mięśni jak i stawów dobre efekty przynosi również fizykoterapia. Bóle stawów i mięśni mogą dotknąć każdego bez względu na to, ile ma lat.