Ból barku

Staw barkowy jest jednym z najbardziej ruchliwych w ludzkim szkielecie. Zakres ruchu w nim jest niewiarygodnie duży i jednocześnie wykonywany przez wiele bo aż do 30 mięśni. Są to między innymi trapezius, supraspinatus, infraspinatus, duże i małe mięśnie piersiowe, głowy bicepsów, mięśnie trójgłowe, przednie zębate, najszersze mięsień grzbietowy, mięsień naramienny itp.

Przyczyny bólu barku

Przyczyną bólu w stawie barkowym jest zapalenie ścięgien, mięśni, więzadeł otaczających staw barkowy, torebka stawu barkowego, worki maziowe. Ból barku może być odczuwany stale lub występuje tylko podczas poruszania ramieniem. Jeśli ból utrzymuje się, należy skonsultować się z lekarzem, który przeprowadzi badanie i zaleci leczenie. Jeśli dyskomfort nasila się stopniowo i nie możesz spać na boku od strony obolałego barku, może to być zapalenie ścięgna lub zapalenie kaletki. W przypadku zapalenia ścięgien zazwyczaj mamy do czynienia ze stanem zapalanym, a zapalenie kaletki jest efektem gromadzenia się płynu w stawie barkowym. Jeśli odczuwasz ból i masz trudności z poruszaniem ramieniem, może to być tak zwany zespół zamrożonego barku. Zespół zamrożonego barku jest stanem zapalnym tkanek elastycznych otaczających staw barkowy. Schorzenia barku częściej występują u osób starszych, ponieważ ścięgna słabną z wiekiem.

Leczenie zespółu bolesnego barku

Przy częstym występowaniu bólu barku nie należy odkładać wizyty u lekarza, a przy silnym bólu i pogorszeniu samopoczucia należy to zrobić natychmiast. Lekarz zbada twoje ramię pod kątem nieprawidłowości, obrzęków, deformacji i bólu, a także oceni zakres ruchu w stawie barkowym i siłę mięśni. W razie potrzeby lekarz skieruje Cię na dodatkowe badania (na przykład prześwietlenie) i może przepisać leki przeciwzapalne w celu złagodzenia stanu zapalnego. Aby przyspieszyć powrót do zdrowia, lekarz zapewne zaleci ćwiczenia fizjoterapeutyczne. W leczeniu stosowane są również niesteroidowe leki przeciwzapalne, leki zwiotczające mięśnie, maści rozgrzewające i przeciwzapalne. Priorytetowo traktowana jest jednak fizjoterapia (modulowane zatokowo, prądy diadynamiczne, ultradźwięki, laser, terapia falą uderzeniową). Na szczególną uwagę zasługuje metoda akupunktury, okołostawowa oraz masaż. Wykorzystuje się też laser wysokoenergetyczny i krioterapie.